Tiden

Ibland går tiden alldeles för fort. Det säger alla. Oavsett ålder. Förr var det inte så. Inte på samma sätt. Jag minns att jag ofta satt och lyssnade med stora intresserade öron när de vuxna pratade om allt och inget. Det var min stora informationskälla. Min stora och mycket intressanta informationskälla som jag har lärt mig massor av. Lärdomar och värderingar som jag har tagit med mig in i min vuxna värld. 
Tiden. Jag kunde sitta i timmar och lyssna. Jag behövde inte leka med andra barn eller aktiveras med annat, för att sitta och lyssna var fullt tillräckligt och stimulerande för mig. Jag minns att många då sa att tiden går så fort, vart tar tiden vägen och ju äldre man blir desto fortare går det. 
Ja. Tiden går fort. Tiden, som vi själva skapat en gång i tiden och som vi själva fyller med diverse måsten, händelser och aktiviteter, går fort. Men tiden var den samma när jag var liten som den är idag. Och ändå upplever jag att tiden går fortare. Schemat som jag levde efter förr såg annorlunda ut än vad det gör idag. Tiden måste hållas reda på varje timme, varje minut. Tiden styr. Oavsett var vi än befinner oss i världen är vi styrda av tiden, natt som dag.
Allt har en början och hur var det innan tiden kom till? För tiden har blivit ett sätt för oss att beskriva när, var och hur. Men hur var det innan? 
 
Att tiden styr oss får vi leva med. Vi måste bara se till att prioritera och prioritera rätt i vad vi väljer att göra av tiden. Att leva. Inte att överleva. 
Så igår blev det en spontan tur till IKEA. En hel eftermiddag utan att ha en tid att passa. Jo, att se till att komma ut ur varuhuset innan stängning... Men annars ingen tid att hålla. Jag har aldrig provsuttit så många soffor och fåtöljer förr. Jag har aldrig provlegat så många sängar förr.
Det var jag och min makes svägerska som tog tillfället i akt att vara barn- och gubblösa i några timmar. Inga sura miner, inget gnäll och ingen tidspress. Fatta, vad härligt det var! Ha ha, vem behöver semester, spa eller kulinariska upplevelser när det finns ett IKEA-varuhus inom fem mils radie!? 

 
 
Nackdelen(?) med IKEA är att det inte går att komma ut ur varuhuset tomhänt.
När jag såg den här flaskan, föll jag pladask. Enkel och urbota snygg! Perfekt till mitt citrusvatten. Tur jag köpte två...
 
Nu ska jag fylla återstoden av den här söndagen med diverse att-göra. Imorgon är det måndag, ny månad och lite närmre sol och värme. Sommaren.
 
Ta hand om dig!
 
/W
Shopping
0 kommentarer